Partner serwisu
Prawo i polityka

Pierwotny rozkład lotów kluczowy. Wyrok TSUE na korzyść pasażerów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pierwotny rozkład lotów kluczowy. Wyrok TSUE na korzyść pasażerów
fot. Jametlene Reskp/Unsplash
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zdecydował, że pierwotny rozkład lotów jest kluczowy we wnioskach pasażerskich o odszkodowanie za opóźnione połączenie lotnicze. To kolejny wyrok unijnej instytucji sądowniczej na niekorzyść przewoźników.

Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej było dotychczas (i wciąż jest) prokonsumenckie. Wszelakie sprawy czy wnioski sądów państw członkowskich z pytaniami prejudycjalnymi o wykładnię prawa wspólnotowego kończyły się wydaniem rozstrzygnięcia korzystnego dla pasażerów opóźnionych lub anulowanych lotów. Tak jest i teraz, albowiem sprawa C-558/24 (pasażerowie rejsu Monachium – Antalya przeciwko Corendon Airlines) zakończyła się wydaniem wyroku, zgodnie z którym to pierwotny rozkład lotu ma kluczowe znaczenie dla obliczenia czasu opóźnienia danego połączenia lotniczego.

Zgodnie ze stanem faktycznym, podróżni posiadali ważną rezerwację na ww. lot., którego planowany czas przylotu to godz. 14:20, lecz dzień przed rejsem czarterowy operator poinformował o zmianie rozkładu lotu, wskazując, że nową godziną przylotu na tureckie lotnisko będzie 15:20. Połączenie nie zostało jednak zrealizowano „o czasie”, a boeing 737 wylądował na Riwierze Tureckiej ostatecznie o godz. 18:16. Corendon Airlines odmówiły wypłaty odszkodowania na podstawie rozporządzenia WE 261/2004, wskazując, że opóźnienie nie przekroczyło krytycznych trzech godzin.

Pasażerowie feralnego lotu, poprzez firmę zajmującą się odszkodowaniami lotniczymi, wystąpili – po dokonaniu cesji praw – z pozwem do Sądu Rejonowego w Düsseldorfie o wypłatę przez linie lotnicze po 400 euro odszkodowania na pasażera. Niemiecki sąd zgłosił się jednak do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym, aby doprecyzować przepisy odszkodowawcze – głównie te określające harmonogram lotów i czas opóźnienia.

Wspólnotowa instytucja sądownicza wydała wyrok, zgodnie z którym lot jest „opóźniony” (w unijnym rozporządzeniu brak jest stosownej definicji), jeżeli jest wykonywany zgodnie z pierwotnie przewidzianym rozkładem i jeśli rzeczywista godzina jego startu jest opóźniona w stosunku do planowej godziny odlotu. Trybunał orzekł także, że zakwalifikowanie lotu jako odwołania, w przypadku samego przełożenia rzeczywistego czasu odlotu bez jakichkolwiek innych zmian byłoby sprzeczne z powszechnym rozumieniem przepisów rozporządzenia i wcześniejszym orzecznictwem.

Choć pasażerowie rejsu Corendon Airlines z Monachium do Antalyi byli poinformowani o zmianie rozkładu „z wyprzedzeniem”, to przepisy rozporządzenia WE 261/2004 należy interpretować w ten sposób, że w przypadku – gdy przewoźnik lotniczy ogłasza z wyprzedzeniem zmianę godzin odlotu i przylotu, któremu towarzyszy wydanie pasażerom, których zmiana dotyczy, nowego potwierdzenia rezerwacji – to wymiar opóźnienia przylotu do miejsca docelowego należy ustalić na podstawie pierwotnie rozkładu danego lotu. A jeśli czas opóźnienia, w stosunku do pierwotnej godziny przylotu przekroczył próg trzech godzin, to pasażerom przysługuje wypłata odszkodowania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rzeszów: Zmiana w siatce Lufthansy. Frankfurt zamiast Monachium

Pasażer i linie lotnicze

Rzeszów: Zmiana w siatce Lufthansy. Frankfurt zamiast Monachium

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka 30 października 2025

Wrocław: Zimą sześć nowych tras Ryanaira, w tym Sewilla i Ateny

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: Ponad 130 połączeń w sezonie zimowym

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: Ponad 130 połączeń w sezonie zimowym

Lotnisko Chopina 23 października 2025

Rodziny ofiar lotu Jeju Air pozywają Boeinga

Prawo i polityka

Rodziny ofiar lotu Jeju Air pozywają Boeinga

Mateusz Kieruzal 24 października 2025

Turkish Airlines polecą do Armenii

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines polecą do Armenii

Mateusz Kieruzal 07 października 2025

TSUE: Kolejny wyrok na korzyść pasażerów

Prawo i polityka

TSUE: Kolejny wyrok na korzyść pasażerów

Mateusz Kieruzal 12 marca 2025

Zobacz również:

Rzeszów: Zmiana w siatce Lufthansy. Frankfurt zamiast Monachium

Pasażer i linie lotnicze

Rzeszów: Zmiana w siatce Lufthansy. Frankfurt zamiast Monachium

Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka 30 października 2025

Wrocław: Zimą sześć nowych tras Ryanaira, w tym Sewilla i Ateny

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: Ponad 130 połączeń w sezonie zimowym

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: Ponad 130 połączeń w sezonie zimowym

Lotnisko Chopina 23 października 2025

Rodziny ofiar lotu Jeju Air pozywają Boeinga

Prawo i polityka

Rodziny ofiar lotu Jeju Air pozywają Boeinga

Mateusz Kieruzal 24 października 2025

Turkish Airlines polecą do Armenii

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines polecą do Armenii

Mateusz Kieruzal 07 października 2025

TSUE: Kolejny wyrok na korzyść pasażerów

Prawo i polityka

TSUE: Kolejny wyrok na korzyść pasażerów

Mateusz Kieruzal 12 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij